Van bedrijfsagent naar
motivator; operationel auditors die zich op die manier kunnen ontwikkelen. Daar
waren we gebleven. Ik schreef in mijn vorige blog dat het belangrijk is op zoek
te gaan naar het persoonlijk belang van jouw gesprekspartner. Hierdoor is het
makkelijker om hem of haar te stimuleren om met jouw bevindingen aan de slag te
gaan.
De weegschaal
Begin het gesprek door
de werknemer zijn huidige werkwijze zelf op een weegschaal te laten leggen.
Vraag hem daarbij eerst wat hem bevalt in zijn werk. Wat motiveert hem? Laat
hem rustig uitpraten en stel positieve open vragen. Je zet hem daardoor niet
meteen in een hoek waar hij zich moet verdedigen en legt hem niks op.
De balans lijkt nu ver
te zoeken totdat je toekomt aan de voordelen van de nieuwe werkwijze. Grote
kans dat je de voordelen zelf zo kunt opnoemen. Maar door hem zelf over de
voordelen na te laten denken, geeft hem dat een goed gevoel en zal zijn
weerstand afnemen. Ook kan hij nog met punten komen die voor hem als een
positief argument gelden.
De bedoeling van
bovenstaande vragen is dat jouw gesprekspartner persoonlijk de weegschaal laat
doorslaan naar de positieve kant. Hij vult zelf in waarom de verandering voor
hem zo'n slecht idee nog niet is.
Open houding
Jouw houding in het
gesprek in ook erg belangrijk. Laat zien dat je je inleeft in de ander, toon
invoelend begrip. Bij weerstand is het handiger om niet de discussie aan te
gaan. Biedt andere invalshoeken waarbij jouw gesprekspartner zelf minder
weerstand ontwikkelt. Want zoals ik al eerder zei, vertrouwen in een
verandering moet vanuit een persoon zelf komen. Waar je zelf blij van wordt en
wat energie geeft, motiveert uiteindelijk het beste.
Wil je meer lezen hierover lees dan "Motiverende gespreksvoering - een methode om mensen voor te bereiden op verandering" van William Miller. Dit boek is onder andere verkrijgbaar bij bol.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten