Je
bedoelt het zo goed. Had je niet bepaalde afspraken gemaakt? Knikte de
medewerker niet welwillend ja toen je vroeg of hij de voorschriften wilde naleven?
Maar waarom worden dan jouw adviezen in de wind geslagen en beloftes niet
nagekomen?
Politieagentje
Deze
vragen stelde ik in Basel aan een groep auditors die voor een grote pharmaceut werken. Grote organisaties zien (operationele) auditors
vaak als een soort van politieagent. Auditors worden ondermeer ingezet om
medewerkers te motiveren tot een gedragverandering. Net als agenten krijgen ze daarbij
regelmatig te maken met weerstand en
geirriteerde mensen. Dat kost veel
energie.
Ik
wilde auditors duidelijk maken dat als gewenst
gedrag wordt genegeerd en prestaties onder de maat blijven dat dat een reden
heeft. Wie iets moet doen waarvoor hij niet zelf heeft gekozen, kan meestal
niet putten uit een stevige motivatie. Het is de taak van een professional om
die motivatie op te wekken en te onderhouden.
Intrinsieke en extrinsieke
motivatie
Maar
hoe doet je dat? Hoe motiveer je iemand? Je kan het aanpakken door te werken
vanuit intrinsieke en extrinsieke motivatie. Gevoelens van plezier, tevredenheid en
voldoening die uit jezelf komen, sturen en voeden je bij intrinsieke motivatie. Bij extrinsieke motivatie wordt de motivatie
door iets van buitenaf in jezelf opgewekt. Het vinden van de motivatieknop klinkt
dus simpel; zoek uit waar iemand blij
van wordt of wakker bepaalde behoeften en interesses aan.
Om
zicht te krijgen op het persoonlijk belang van de medewerker is het belangrijk
de belevingswereld van hem of haar zo goed mogelijk te leren kennen. Altijd zal
het daarbij gaan om iets wat voor die ander (erg) belangrijk is, dus een
persoonlijk belang. Iets wat die persoon van binnen voelt als een belangrijke
waarde, behoefte of emotie.
Persoonlijk belang
Je
moet dus als auditor met een medewerker
in gesprek. Door een gesprek te voeren in plaats van eenzijdig opdrachten te
geven kan je je beter verplaatsen in hem of haar. Ontdek je het persoonlijk
belang dan wordt het motiveren van je gesprekspartner voor
een advies of opdracht een stuk
eenvoudiger.
In
mijn volgende blog zal ik voorbeelden geven hoe je op een professionele manier aansluiting
vindt bij je gesprekspartner. De eerste
stap voor het omzetten van de motivatieknop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten