Heb je een gesprek waarbij je je
gesprekpartner wil overtuigen, probeer dan eens zijn reptielenbrein te
prikkelen...
Decemberinkopen
Knus verlichte winkelstraten
geurend naar eten en lekkere parfum. Mooi versierde winkels met aanbiedingen
die je duidelijk niet mag missen. Gratis samples worden uitgedeeld en overal kortingen
die alleen vandaag gelden. Het aantal cadeaus dat in je hoofd had om kopen, stijgt
ongemerkt.
Waarom koop je meer dan de
bedoeling was en waarom voelt dat ook zo prettig? Dat komt omdat jouw
'reptielenbrein' het grotendeels overneemt van het 'mensenbrein'. Het
reptielenbrein, zo genoemd omdat het het oudste gedeelte van onze hersenen is,
denkt alleen maar aan krijgen of verliezen en is visueel georiƫnteerd. De
aangeboden korting kan je niet laten liggen omdat je dan het gevoel hebt dat je
wat mist.
Contact met het reptielenbrein
Terug naar het (zakelijke)
gesprek wat je aan het voeren bent. Merk je dat jouw rationele en feitelijke argumenten
niet aankomen, gooi het dan over een andere boeg. Het kan effectiever zijn om
in te gaan op achtergronden, meningen, emoties, angsten of zorgen. Oftewel maak
contact met het reptielenbrein van de ander.
Op het moment dat je op dat niveau
contact maakt is de kans groter dat je je gesprekspartner meekrijgt in jouw
gedachtegang. Het heeft te maken met als jij je begrepen en gezien voelt, dan
voel je je erkent en veilig, en als je je veilig voelt ben je eerder geneigd
een stap te doen.
Verleid de irratio
Wil je jouw gesprekspartner
overtuigen dan moet je eigenlijk net zo te werk gaan als de winkeliers. Rationeel
moet je je bewust zijn van de irrationaliteit bij jezelf en bij de ander. Probeer
dan ook tijdens het gesprek de zaken zo voor te stellen dat er emotioneel wat
te halen valt. Diegene die je wil overhalen moet voelen dat als hij niet
akkoord gaat met jouw voorstel hij duidelijk wat mist.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten