Veranderingen die gedragen worden door de hele organisatie
hebben de meeste kans van slagen. Maar hoe zorg je dat veranderingen bij het
hele bedrijf in goede aarde vallen?
Veranderingen worden uitgevoerd omdat mensen het ermee eens
zijn. Of ze zijn het er niet helemaal mee eens, maar de opdrachtgever wordt
sympathiek gevonden en dat is reden genoeg. De laatste grote groep voert
simpelweg uit omdat ze het moeten. Deze laatste groep kan een traject op
allerlei wijzen saboteren en laten mislukken door bijvoorbeeld te vertragen,
communicatie te stoppen, te staken, veranderingen belachelijk te maken etc. Je
wilt deze mensen er liever gewoon bij hebben. Hoe pak je dat aan?
Door ze een stem te geven. Er zijn allerlei redenen te
bedenken waarom bepaalde veranderingen niet goed zijn. Laat je deze groep aan
het woord en hoor je waar de wijsheid in de tegenwerking zit, dan kun je deze wijsheid
in je voordeel gebruiken. Voeg de nieuwe kennis toe aan je
besluitvormingsproces en je verandertraject heeft een grotere kans op slagen en
dus op succes.
De Deep Democracy-methode is ontwikkeld in het Zuid-Afrikaanse
bedrijfsleven, vlak na de afschaffing van de apartheid en wordt inmiddels in
meer dan 20 landen toegepast. Een prachtige methode om iedereen achter je te
krijgen: de kracht van het besluit ontstaat door diversiteit van kennis,
talent, ervaring en emoties op de juiste wijze te combineren.
Ik combineer deze methode inmiddels samen met mijn
interactietechnieken om zo tot een nog beter resultaat te komen.
Meer weten over deze methode? Lees dan ‘Deep Democracy’ van
Jitske Kramer. Een inspirerend boek met prachtige inzichten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten