Met verbazing zie ik hoe mijn 13 jarige dochter haar
huiswerk maakt. Ze zit in de woonkamer op de bank met minimaal drie schermen
open, ze is online aanwezig en ze heeft, niet te vergeten, oortjes in. Ze
Facebookt, appt en via Facetime praat ze met haar klasgenoten. In het begin van
het schooljaar ben ik met enige regelmaat de discussie met haar aangegaan omdat
ik vond dat ze zo niet kon leren. Je hoort je af te sluiten in je kamer, zonder
geluid om je heen, zodat je je goed kunt focussen. Nou, daar dacht zij heel
anders over. De discussies heb ik opgegeven en ben me gaan richten op haar
schoolresultaten. Tot mijn verbazing zijn die erg goed. Haar gemiddelde cijfer voor
al haar vakken is een 8,5. Echt recht van spreken heb ik dus niet. Je kunt concluderen
dat er door de jongere generatie totaal anders geleerd wordt. Een groot deel
komt door de techniek die tegenwoordig aanwezig is en als het voor scholieren
zo goed werkt, waarom zou het op de werkvloer dan ook niet werken?
Social leren in
organisaties
In mijn gesprekken met HR professionals over leertrajecten
merk ik dat de stap nog niet is gezet naar het sociale leren. Leertrajecten
worden vaak nog traditioneel opgezet. Het online delen van je leerdoelen,
andere mensen binnen of buiten de organisatie vragen om feedback over je
ontwikkeling wordt niet of nauwelijks gedaan. Een veel gehoorde opmerking is dat
leren vertrouwelijk moet zijn. De vraag is of professionals er ook zo over
denken of dat dit een blinde vlek is van de HR-professional.
Inmiddels ben ik van mening dat het een organisatie veel kan
opleveren als je het sociale leren introduceert. Je creëert openheid en
transparantie, je zet de stap naar een continue lerende organisatie en in een
korte tijd verrijk je je organisatie met kennis en ervaringen.
Online leerplatform
Het trainingsbureau Gazing heeft een online leeromgeving
ontwikkeld, waarbij het sociale leren een belangrijk onderdeel is. Met elkaar
kennis en ervaringen delen, feedback vragen aan collega’s of linkedin-contacten
op je ontwikkeling, een game spelen met collega’s het is allemaal
mogelijk.
Pubers blijven pubers maar op het gebied van leren hebben ze
ons geïnspireerd want:
-
met en van elkaar (online) leren is effectief;
-
kennis en ervaringen delen is een
vanzelfsprekendheid;
-
elkaar feedback geven is heel normaal;
-
collectieve denkkracht brengt je verder.
Meer weten over het online leerplatform of
belangstelling voor een demonstratie, bel me gerust op 06 290 13 187.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten