vrijdag 18 oktober 2013

Spelen is leren

Het verhaal gaat dat Moreno rond 1911, hij was toen 22 jaar en student medicijnen , in een park in Wenen zat en daar met kinderen praatte. Hij ontdekte toen dat als je hen hun gang liet gaan om van hun problemen een spontaan toneelstukje te maken, dit een oplossend effect had. Hij zag hoe zij de andere mensen uit hun leven nadeden en hoe creatief en spontaan dit rollenspel was.
Was een kind bijvoorbeeld boos op haar leraar, dan deed zij hem precies na, nam dezelfde houding en gezichtsuitdrukking aan en imiteerde zelfs zijn stem. Op deze manier werd het kind minder bang en begreep de leraar beter. Ook durfde het kind makkelijker dingen te zeggen tegen de fictieve leraar. Op deze speelse manier werd het gedragsrepertoire van het kind uitgebreid. De uitbeelding leert meer dan erover te praten. Het motto van Moreno: Spelen is leren.
Dit motto is zeer toepasbaar in het bedrijfsleven, waar professionals ook geconfronteerd worden met dillema’s, toekomstvragen en bedreigingen. Erover praten levert vaak niet veel op. Denk maar eens terug aan een de 2-daagse heisessies om bijvoorbeeld de visie en de kernwaarden te formuleren. Veel praten en discussie en weinig beweging. De energie vloeit weg, ronddraaiende discussies en afhakers.
Om dit te voorkomen pas ik tijdens workshops en trainingen de Moreno-methode toe. Ik moedig de deelnemers aan om dat wat hen bezighoudt en beweegt in een scene uit te beelden. Dit kan de toekomst van een bedrijf zijn, het verlevendigen van de kernwaarden, acceptatie door medewerkers krijgen etc.

De scenes die neergezet worden door de deelnemers zijn dan wel een benadering van de daadwerkelijke situatie, maar dat is niet erg. De kracht is dat mensen verleid worden om zich te gaan inleven en daarna het zelf te gaan beleven. Met inleven maak je gebruik van de verbeelding en met beleven ga je naar de emotie. Door deze technieken in te schakelen creƫer je een leerervaring die niet alleen vanuit het hoofd, dus het denken is, maar ook vanuit het hart, het voelen. Dit maakt het leren completer en duurzamer. Het is allang bewezen dat de mate van herinnering meer wordt opgeslagen als het ook echt gevoeld wordt.

In mijn volgende blogs beschrijf ik een praktijkvoorbeelden en bruikbare werkvormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten