maandag 16 september 2013

Online mindset voor advocaten

Enige tijd geleden heb ik een Mindset-workshop gegeven aan advocaten met het onderwerp Hoe krijgen we de twaalf partners op één lijn over het onderwerp online denken en doen. Hoe zorgen we ervoor dat alle partners het nut en de noodzaak inzien om aan te haken bij de onlinewereld, oftewel, het huidige tijdperk.
Mijn ervaring met deze doelgroep is dat je snel in een discussie terecht komt die met name gaat over de risico’s en niet over de mogelijkheden. Het zijn overigens zeer terechte argumenten die uitgewisseld worden. De andere kant, namelijk de belevingskant (oftewel het hart) blijft achterwege in dit soort discussies en dat is een gemiste kans. Juist deze kant geeft zinvolle informatie om een beter besluit te kunnen nemen over de richting en koers.

De grote uitdaging in deze workshop is om de partners de verbinding te laten maken tussen hoofd en hart zonder dat het soft of zweverig wordt.

Maar hoe doe je dat? Ik heb gekozen om een tijdmachine in te zetten, met behulp van de Moreno-technieken (Jacob Levy Moreno leefde van 1889-1974, was psychiater en grondlegger van psychodramatechnieken). Dat gaat in grote lijnen als volgt: we gaan met elkaar terug naar het verleden, dan stappen we letterlijk in het nu en als laatste voorspellen we de toekomst. Dit is een bekende werkvorm, alleen wordt deze werkvorm vaak uitgevoerd met alleen maar praten. Mijn aanpak, en hier komt Moreno om de hoek kijken, bestaat uit het toevoegen van de belevingskant. Dat gaat als volgt: ik heb de 12 partners uitgenodigd om te gaan staan in het vlak van 20 jaar geleden. De opdracht is om terug te gaan naar die tijd en je voor te stellen hoe het toen was. Met behulp van een aantal voorbereidde vragen over cultuur, klanten, werkwijze, en omgang met elkaar, ontstaat er al snel het ‘Oh ja-gevoel’ over het verleden. Verhalen uit de oude doos komen dan op tafel.

De volgende stap is om door te lopen naar het nu en weer met elkaar in gesprek te gaan over cultuur, klanten, werkwijze, omgang met elkaar. Alleen deze keer niet vanuit het verleden, maar vanuit het nu. De partners waren druk in gesprek over de veranderende marktomstandigheden, andere manieren van klantcontacten, het grote verschil tussen de junior (meestal jongere) advocaten en de senior advocaten op kantoor. De partners beseften heel duidelijk hoeveel er eigenlijk al veranderd is en dat er altijd veranderingen zullen zijn en dat de veranderingen nu ook steeds sneller gaan. De laatste stap die we gezet hebben is vijf jaar vooruit. Toen barstte de energie helemaal los. Zinvolle gedachten over de toekomst werden met elkaar geformuleerd en iedereen was het met elkaar eens dat de tijd van praten voorbij is, maar dat het tijd is voor actie, en wel vandaag. Alignment binnen een uur, het is echt mogelijk.

De volgende natuurlijk stap is om concrete acties te formuleren die ingezet moeten worden om je voor te bereiden op de toekomst. Zo gezegd zo gedaan.

Voor iedere organisatie is het zinvol om met enige regelmaat stil te staan bij het verleden, het heden en de toekomst. Zeker in deze tijd is flexibiliteit in je organisatie en de mogelijkheid tot veranderen een must.

Interesse om deze workshop met medewerkers uit je organisatie te doen? Neem dan contact met me op. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 06 290 13 187.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten