donderdag 12 september 2013

Nooit meer overtuigen

Een veel gehoorde opmerking in mijn gesprekken met directeuren is dat medewerkers maar moeilijk in beweging komen om bijvoorbeeld de kernwaarden te omarmen, weinig pro-activiteit laten zien, geen zin hebben om de nieuwe manier van werken toe te passen ….. noem maar op. Een veelgebruikte methode in bedrijven om medewerkers mee te krijgen is overtuigen. De directeur of een ingehuurde consultant gaat voor de troepen staan en vertelt wat er moet gebeuren en waarom. Effectief? Nee, de directeur merkt dat de medewerkers niet of onvoldoende doen wat er van hen verwacht wordt. Gek? Nee, dat is niet gek.
Vanuit iets opleggen, ‘du sollst’, creĆ«er je geen of onvoldoende acceptatie. Volgens mij weten we dat allemaal wel, maar wat mij verbaast is dat deze overtuigtechniek toch nog zo vaak wordt toegepast. Mensen komen nu eenmaal in beweging als ze de noodzaak vanuit zichzelf ervaren en het nut inzien van verandering. De eigen beleving, zelf tot het inzicht komen van het waarom is veel krachtiger dan overtuigen. Een ander bijkomend voordeel van e inleving en beleving is dat het minder energie kost.

Maar hoe verleid je mensen naar inleving en beleving?
Volwassenen zijn van nature niet geneigd zich volledig in te leven in de ander of een nieuwe situatie en dat ook nog eens te moeten herbeleven. Iedereen kan het wel, denk maar eens terug aan je kindertijd hoe makkelijk je de rol van je moeder kon naspelen of van die rare oom. Maar hoe ouder je wordt hoe minder vaak je het doet. Dat is jammer, want door inleving en de beleving kom je onder andere dichterbij de kern van het probleem en de juiste oplossingen. Om dit toch voor elkaar te krijgen heb je werkvormen nodig die gebaseerd zijn op Moreno-technieken. Dan bereik je draagvlak en duurzame resultaten.

Meer weten over Moreno-technieken en toepasselijke werkvormen?
Neem gerust contact op. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 06 290 13 187.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten